Survival na Gumie część 8 – kontrola prędkości

Każdy z nas jeździ szybciej, niż pozwalają na to przepisy. Wiem, zdanie niepoprawnie politycznie, ale trzeba spojrzeć prawdzie w oczy – nie po to kupujemy sprzęty z przerostem mocy nad masą, żeby wlec się poboczem. Niestety, niektórzy jeżdżą szybciej, niż potrafią. Tu już zaczyna się problem, który takiego człowieka może postawić w dość trudnym położeniu. To jednak nie koniec. Są i tacy, którzy jeżdżą szybciej niż myślą.

Miał być wiosenny survival o przygotowaniu motocykli do pierwszych lotów. Trochę o płoszeniu myszy zaległych w tłumikach, poprawnym odkręcaniu kraników, przygotowaniu butelek na benzynę i smarowaniu skór oliwką Bambino. Stwierdziłem jednak, że te sprzęty, które miały już zostać odkurzone i nasmarowane, wesoło pomykają po ulicach. Na resztę i tak szkoda czasu. Zamiast tego lepiej odkurzyć w głowach i wyostrzyć zmysły, nie?

Wpis będzie krótki jak pas startowy w Chicago*. W zasadzie to można go zamknąć w jednym zdaniu – jeździmy tak szybko, na ile pozwalają nasze umiejętności i warunki na drodze. Proste? Niezupełnie, ponieważ obiektywna ocena własnego doświadczenia przy jednoczesnej kontroli nad motocyklem dla wielu stanowi wyraźny problem. Tak jak pisałem we wstępie, każdy lubi odkręcić manetkę. Jednym wychodzi to lepiej w zakrętach, innym na prostych, ale ogólne zapotrzebowanie prędkości występuje powszechnie. Zaraz wzniesie się krzyk, że ulica nie służy do takich wybryków, że rozsądek, że Panowie w niebieskim. No tak, teoretycznie. W praktyce wszyscy wiemy, jak jest.

I tak to z tymi przepisami jest.

I tak to z tymi przepisami.

W efekcie jedni wklejają zdjęcia swoich dzieci/kobiet za owiewki, inni modlą się podczas jazdy. Można i tak, jednak każdą wiarę dobrze podeprzeć czymś bardziej przyziemnym. W związku z tym poniżej znajdziecie checklistę, która może uratować skórę. Wraz ze zdobytym doświadczeniem większość pytań stanie się oczywista, przy czym warto przemyśleć je świadomie, przy herbacie i ciepłym cycku partnerki/partnera (dla lepszej samoświadomości). Później można wkuć je na pamięć i praktykować, aż wejdą w nawyk. No, to jedziemy.

Kontrola prędkości:

A) Stan psychofizyczny:

1. Czy jestem wypoczęty?
2. Czy potrafię się skoncentrować?
3. Czy jestem rozgrzany?
4. Czy nie kieruję się emocjami, zwłaszcza agresją?
5. Czy chcę komuś zaimponować?
6. Czy jazda z taką prędkością jest dla mnie wysiłkiem?
7. Czy jestem świadomy zagrożeń, które mogą mnie spotkać?
8. Czy w pełni kontroluje swoje ciało?
9. Czy mój ubiór/ekwipunek motocyklowy jest adekwatny do prędkości?
10. Jaki jest motyw mojej jazdy?

B) Umiejętności + stan motocykla

1. Czy moje umiejętności pozwalają mi na tak szybką jazdę?
2. Czy z prędkością jaką jadę potrafię wejść w najbliższy zakręt?
3. Czy potrafię wyhamować w swoim polu widzenia?
4. Czy czuję pełną kontrolę nad motocyklem?
5. Czy w sytuacji awaryjnej mogę złożyć się mocniej?
6. Jaki jest stan/ciśnienie opon?
7. Jaki jest stan hamulców/klocków?
8. Czy posiadam amortyzator skrętu?
9. Czy motocykl dobrze znosi obecną prędkość?
10. Jaki jest zapas możliwości motocykla?

C) Stan drogi/warunki na drodze

1. Czy znam drogę po której jadę?
2. Czy jest to teren zabudowany?
3. Czy kierowca, do którego się zbliżam, mnie widzi?
4. Czy mogę spotkać jakieś zwierzęta?
5. Jaką przyczepność ma asfalt oraz położona na nim farba?
6. Jak wygląda pobocze?
7. Czy grożą mi pojazdy jadące z przeciwka?
8. Jaki jest styl jazdy miejscowych kierowców?
9. Czy mogę spodziewać się zanieczyszczeń na drodze (olej, płyn z chłodnic, mokre liście, odchody zwierząt)?
10. Czy mogę trafić na roboty drogowe/samochody zaparkowane na drodze?

Jeżeli którykolwiek z punktów budzi Wasze wątpliwości, należy zwolnić. Każdy kierowca ma swój własny próg prędkości. Optymalna to taka, podczas której przestajemy czuć zagrożenie.

Pizdowate? Pizdowaty to jest lot w buraki.

*”Cholera, nie dość że ten pas jest krótki to jeszcze jaki szeroki.”

Reklamy

2 responses to “Survival na Gumie część 8 – kontrola prędkości

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s